loading...

Wikimbo

بازدید : 42
شنبه 17 مهر 1400 زمان : 7:09

بدانید RAM چیست ، تفاوت بین DDR4 ، SDRAM و DIMM و اینکه چگونه رم کامپیوتر می تواند بر تجربه بازی تأثیر بگذارد.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) جزء کلیدی در هر رایانه بازی است. افزودن RAM بیشتر می تواند پاسخگویی سیستم را افزایش داده و نرخ فریم را در مقایسه با سیستم هایی با حافظه کمتر بهبود بخشد.

برای اطلاع از نحوه عملکرد RAM ، نحوه یافتن ماژول های سازگار و میزان حافظه ای که واقعاً برای بازی نیاز دارید ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

RAM چگونه کار می کند؟

هدف RAM ذخیره داده های کوتاه مدت است که یک کامپیوتر برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. اما برخلاف هارد دیسک یا SSD (درایو حالت جامد) ، که اطلاعات را به طور نامحدود ذخیره می کند ، RAM هر بار که سیستم راه اندازی مجدد می شود ، مجدداً تنظیم می شود.

RAM "حافظه فرار" است ، به این معنی که تنها در مواقعی که قدرت دارد داده ها را ذخیره می کند ، در مقابل HDD یا SSD "غیر فرار". برنامه ها در حین استفاده به طور موقت در RAM بارگذاری می شوند ، اما به طور دائم (تا زمانی که حذف نشوند) در درایو ذخیره سازی قرار دارند.

کامپیوترها برای اجرای برنامه ها یا انجام وظایف نیاز به دسترسی سریع به داده های موقت دارند. به عنوان مثال ، بازی های رایانه ای مدرن باید به سرعت دارایی های هنری را بازیابی کنند. بازیها داده ها را روی RAM می خوانند و می نویسند زیرا اندازه آنها سریعتر از دسترسی به داده ها در یک دستگاه ذخیره سازی است.

چه RAM با مادربرد شما سازگار است؟

قبل از شروع به فکر ظرفیت و فرکانس RAM ، باید مطمئن شوید که RAM با مادربرد و پردازنده شما سازگار است. نوع اشتباه ماژول ها به سادگی کار نمی کنند ، در حالی که RAM با مشخصات اشتباه برای رایانه شما می تواند عملکرد ضعیف تری داشته باشد.

نوع ماژول

RAM به صورت استیک یا ماژول های حافظه عرضه می شود که به شکاف های حافظه در مادربرد چسبیده است. RAM هایی که با سیستم شما سازگار نیستند یا مناسب نیستند یا به درستی کار نمی کنند.

مادربردهای رایانه های مدرن از RAM DDR4 پشتیبانی می کنند. DDR4 را نباید با DDR3 ، نسل قبلی SDRAM اشتباه گرفت. آنها قابل تعویض نیستند و نمی توانید (برای مثال) 8 گیگابایت DDR3 را با 16 گیگابایت DDR4 جایگزین کنید.

DDR4 و SDRAM

رایانه ها از نوعی RAM به نام SDRAM (حافظه دسترسی همزمان تصادفی پویا) استفاده می کنند. DRAM "Synchronous" با فرکانس پردازنده هماهنگ می شود. SDRAM با گذشت زمان بهبود یافته است ، مزایایی مانند مصرف برق کمتر ، سرعت انتقال سریعتر و انتقال داده های پایدارتر را ارائه می دهد.

DDR4 SDRAM استاندارد فعلی رایانه های امروزی است. DDR4 مخفف عبارت "Double Data Rate 4" و چهارمین نسل از فناوری DDR است که جایگزین SDRAM (نرخ داده واحد) SDRAM شد. DDR4 دارای سرعت انتقال سریعتر داده ها ، ظرفیتهای بزرگتر و ولتاژهای کمتر از نسل قبلی است.

اگر در حال ساختن رایانه شخصی جدید یا ارتقاء RAM در سیستم نسبتاً اخیر هستید ، احتمالاً با استاندارد فعلی DDR4 SDRAM سروکار دارید.

چرا DDR4 با گذشته سازگار نیست؟ از آنجا که دارای زمان بندی های مختلف (به پایین مراجعه کنید) ، ولتاژ و تعداد پین ها ، از جمله ویژگی های دیگر است. برای جلوگیری از نصب تصادفی ، بریدگی کلید در ماژول های DDR4 پس از یک پین متفاوت از ماژول های DDR3 قرار دارد و اطمینان حاصل می کند که نمی تواند به شکاف های DDR3 برود.

چند راه آسان برای یافتن حافظه سازگار وجود دارد. اسناد سیستم یا پردازنده خود را بررسی کنید ، یک ابزار نمایه سیستم را اجرا کنید یا از یک ابزار سازگاری حافظه آنلاین استفاده کنید.

شکل فاکتور

استیک های DIMM (ماژول حافظه دو خطی) ماژول های RAM بزرگتری هستند که برای مادربردهای رومیزی طراحی شده اند.

SO-DIMM (ماژول حافظه داخلی دو خطی کوچک) ماژول های کوچکتری است که برای لپ تاپ ها ، مینی رایانه های Intel® NUC و برخی از مادربردهای Mini-ITX عامل کوچک (SFF) ساخته شده است.

مشخصات مهم RAM

ظرفیت: اندازه گیری شده بر حسب گیگابایت (GB). هرچه ظرفیت بیشتر باشد ، داده های بیشتری می تواند توسط برنامه ها ذخیره شود. در ظرفیت های بالاتر ، برنامه های کاربردی بیشتری می توانند همزمان اجرا شوند و بازی ها می توانند حجم بیشتری از داده های موقت را ذخیره کنند.

سرعت: اندازه گیری شده در انتقال مگا در ثانیه (MT/s) ، اغلب به عنوان سرعت بر حسب مگاهرتز (مگاهرتز) نیز در نظر گرفته می شود ، اگرچه این اندازه گیری متفاوت از سرعت ساعت است. رتبه بندی سرعت بالاتر به معنای پاسخ سریعتر به خواندن و نوشتن درخواست ها و در نتیجه بهبود عملکرد است.

برای بازی به چه مقدار RAM نیاز دارم؟

بستگی دارد. آیا قصد بازی در جلسات متمرکز را دارید یا جریان و چند وظیفه دارید؟

برای بازی ، 8 گیگابایت پایه برای عناوین AAA در نظر گرفته می شود. با این حال ، تقاضای RAM در حال افزایش است. برای مثال Red Dead Redemption 2 ، 12 گیگابایت رم را برای عملکرد مطلوب توصیه می کند ، در حالی که Half-Life: Alyx به حداقل 12 گیگابایت حافظه نیاز دارد. بنابراین ، اگر می خواهید سربار کافی برای پخش نسخه های جدید در آینده باشد ، 16 گیگابایت RAM توصیه می شود.

اگر قصد دارید بیشتر از بازی انجام دهید ، 32 گیگابایت را در نظر بگیرید. این به شما این آزادی را می دهد که به صورت زنده پخش کنید ، در گروه Discord گپ گروهی بزنید و YouTube یا Twitch را در پس زمینه باز کنید.

اگر بودجه و نیاز به RAM بیشتر (برای مدل سازی سه بعدی یا سایر برنامه های حرفه ای) دارید ، Windows 10 Home و جدیدترین پردازنده های Intel® Core ™ i9 تا 128 گیگابایت را پشتیبانی می کنند. "حداکثر حافظه" را در زیر مشخصات حافظه پردازنده خود بررسی کنید.

به چه سرعت RAM نیاز دارم؟

به دنبال تعادل مناسب بین ظرفیت و سرعت باشید. به احتمال زیاد 32 گیگابایت رم آهسته ایده آل نیست ، اما 4 گیگابایت رم سریع نیز ایده آل نیست.

سرعت RAM DDR4 از حدود 1600 مگاهرتز شروع می شود ، اما این استانداردها با استانداردهای امروزی کند هستند. به عنوان مثال ، پردازنده Intel® Core ™ i9-10900 ، با مشخصات موجود از 2933 مگاهرتز پشتیبانی می کند.

برای بازی ، اجرای RAM با سرعت بالا دارای مزایایی است. اگرچه به اندازه ارتقاء پردازنده یا کارت گرافیک تاثیری عمیق نخواهد داشت ، اما RAM سریعتر می تواند عملکرد بازی و نرخ فریم را بهبود بخشد.

بهبود عملکرد در بازی به بازی متفاوت است: برخی پیشرفت قابل توجهی را مشاهده می کنند ، در حالی که برخی دیگر به سختی تحت تاثیر قرار می گیرند. ارزش دارد معیارها را برای فریم های متوسط در ثانیه بررسی کنید تا ببینید آیا ارزش ارتقا را دارد یا خیر.

RAM سریعتر علاوه بر بهبود نرخ فریم ، می تواند زمان فریم یا ثبات فریم ریت را بهبود بخشد. این مقدار به عنوان 1٪ و 0.1٪ مقادیر پایین (میانگین کندترین 1٪ و 0.1٪ فریم های ثبت شده) در معیارها نشان داده می شود.

خارج از نرخ فریم ، RAM سریعتر می تواند سایر زمینه های عملکرد سیستم را نیز کاهش دهد ، مانند کوتاه شدن زمان بوت.

ملاحظات دیگر

نصب و راه اندازی

RAM معمولاً در مجموعه های دو یا چهار ماژول (به عنوان مثال ، "2x16GB" یا "4x8GB") خریداری می شود. قبل از خرید کیت ، بررسی کنید که مادربرد شما چند اسلات حافظه دارد.

رایانه های رومیزی معمولاً دارای چهار اسلات هستند ، در حالی که لپ تاپ ها معمولاً دو اسلات دارند. رایانه های شخصی و ایستگاه های کاری با درجه اشتیاق ممکن است هشت یا بیشتر داشته باشند ، در حالی که تعداد اسلات در تنظیمات منحصر به فرد مانند NUC ها و SFF ها متفاوت است.

اگر قصد ارتقای RAM لپ تاپ را دارید ، مطمئن شوید که RAM قابل دسترسی است و روی مادربرد لحیم نشده است. برخی از RAM لپ تاپ ها قصد تعویض ندارند.

اگر قصد ارتقاء دسکتاپ را دارید ، سعی کنید در صورت امکان اسلات حافظه را برای توسعه آینده باز بگذارید. به عنوان مثال ، نصب کیت 2x16GB به جای کیت 4x8GB بر روی دسکتاپ ، دو اسلات را برای ارتقاء بعدی باز می کند.

برای استفاده از افزایش پهنای باند ارائه شده توسط RAM دو کانالی ، توصیه می شود حداقل یک جفت ماژول RAM را در شکاف های متقارن (معمولاً کد رنگی) نصب کنید. ماژول ها باید دارای ظرفیت یکسان و در حالت ایده آل از سرعت یکسانی برخوردار باشند: اگر سرعتها با هم مطابقت نداشته باشند ، ماژول با سرعت کندتر سرعت را تنظیم می کند.

RAM دو کاناله چیست؟

بسیاری از رایانه های مدرن دارای حافظه دو کاناله هستند. حالت دو کاناله (یا ترکیبی) به کنترل کننده CPU اجازه می دهد تا داده ها را با RAM از طریق دو کانال مبادله کرده و همزمان به دو حافظه بخواند و بنویسد. این باعث افزایش پهنای باند موجود می شود.

حالت دو کاناله در اکثر مادربردها تنها با دو اسلات DIMM فعال می شود. هنگام استفاده از دو چوب در مادربرد با چهار شکاف ، حافظه باید به طور متقارن نصب شود تا از همان کانال استفاده شود. اسلات ها اغلب دارای کد رنگی هستند ، اما ممکن است به صورت پلکانی یا کنار هم باشند. برای دستورالعمل های دقیق تر ، اسناد مادربرد را بررسی کنید.

برای عملکرد ایده آل ، اطمینان حاصل کنید که هر حافظه دارای سرعت ، ظرفیت و زمان بندی یکسانی است. در صورت امکان از ترکیب و تطبیق مشخصات مختلف ماژول خودداری کنید.

زمان های حافظه

سرعت RAM تنها راه ارزیابی عملکرد نیست.

زمانبندی RAM معیار تاخیر است یا تأخیر قبل از اینکه RAM دستوراتی را که داده شده است اجرا کند. زمانبندی حافظه به صورت مجموعه ای از اعداد ، مانند 16-18-18-36 ، که ممکن است در برچسب کارخانه ماژول دیده شود ، داده می شود.

هر عدد مربوط به یک آزمون خاص است. به عنوان مثال ، اولین شماره CAS (Column Address Strobe) Latency است - تعداد چرخه های ساعت که طول می کشد تا ماژول حافظه مجموعه ای از داده ها را پس از درخواست کنترل کننده حافظه بازگرداند.

مقایسه ماژول های RAM بر اساس زمان بندی میتواند پیچیده باشد. به عنوان مثال ، CAS Latency فقط تعداد کل چرخه ها را بیان می کند. مدت زمان هر چرخه نیز هنگام قضاوت پاسخگویی اهمیت دارد. به عنوان مثال ، حافظه DDR3 معمولاً دارای تاخیر CAS کمتری نسبت به DDR4 است ، اما به دلیل کند بودن سرعت کلاک عملکرد بدتری دارد.

زمانبندی حافظه معمولاً برای کامپیوترهای بازی در اولویت اول نیست. زمانبندی برای اورکلاکرها جالب است ، که می توانند زمان بندی ها را به صورت دستی در BIOS کاهش دهند ، سپس ثبات را آزمایش کنند. در صورت موفقیت ، می توانید از RAM موجود خود عملکرد بهتری بگیرید.

برای اکثر کاربران رایانه های شخصی بازی ، ظرفیت و سرعت RAM مهمترین ملاحظات است.

اورکلاک 1 رم

اگر RAM با عملکرد بالا خریداری کرده اید ، اورکلاک می تواند به شما کمک کند فراتر از مشخصات سهام بروید. ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) است.

هنگامی که نمایه Intel® XMP در BIOS مادربرد پشتیبانی شده انتخاب می شود ، ولتاژها ، زمان بندی ها و فرکانس را برای افزایش عملکرد تنظیم می کند. این تنظیمات از پیش تعیین شده برای ثبات مورد آزمایش و تایید قرار گرفته اند.

همچنین می توانید پروفایل های حافظه را در برخی از مادربردها تغییر دهید و همچنین تنظیمات دستی را از BIOS تنظیم کنید.

برای شروع ، این راهنمای عمیق در مورد نحوه اورکلاک RAM را بررسی کنید.

زیبایی و سرمایش

هیت سینک های حافظه می توانند ظاهر شما را جذاب تر نشان دهند. با این حال ، آنها اغلب کاملاً زیبا هستند.

RAM مانند هر قطعه دیگری گرما تولید می کند ، اما خیلی گرم نمی شود مگر اینکه با سرعتهای غیر معمول کار کند. اگر به طور جدی RAM خود را اورکلاک نمی کنید ، از هیت سینک صرف نظر کنید. با این حال ، مانند هر جزء دیگر ، همیشه خوب است که مطمئن شوید حافظه شما در معرض جریان هوای مناسب قرار دارد.

ماژول های حافظه با نور RGB همچنین می توانند عنصر سفارشی سازی را ایجاد کرده و جذابیت بصری سیستم شما را بهبود بخشند. فقط مطمئن شوید که حافظه های RGB که انتخاب می کنید با مارک خاص مادربرد شما سازگار است.

چه نوع RAM برای رایانه بازی شما مناسب است؟

در نهایت ، میزان RAM مورد نیاز شما برای بازی بستگی به بودجه و مورد استفاده شما دارد. قبل از خرید ، مطمئن شوید که مشخصات RAM با نیازهای منحصر به فرد شما مطابقت دارد.

مهم است که RAM را با بقیه اجزای سیستم خود متعادل کنید ، زیرا همه آنها در تعیین سطح کلی عملکرد نقش دارند.

بدانید RAM چیست ، تفاوت بین DDR4 ، SDRAM و DIMM و اینکه چگونه رم کامپیوتر می تواند بر تجربه بازی تأثیر بگذارد.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) جزء کلیدی در هر رایانه بازی است. افزودن RAM بیشتر می تواند پاسخگویی سیستم را افزایش داده و نرخ فریم را در مقایسه با سیستم هایی با حافظه کمتر بهبود بخشد.

برای اطلاع از نحوه عملکرد RAM ، نحوه یافتن ماژول های سازگار و میزان حافظه ای که واقعاً برای بازی نیاز دارید ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

RAM چگونه کار می کند؟

هدف RAM ذخیره داده های کوتاه مدت است که یک کامپیوتر برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. اما برخلاف هارد دیسک یا SSD (درایو حالت جامد) ، که اطلاعات را به طور نامحدود ذخیره می کند ، RAM هر بار که سیستم راه اندازی مجدد می شود ، مجدداً تنظیم می شود.

RAM "حافظه فرار" است ، به این معنی که تنها در مواقعی که قدرت دارد داده ها را ذخیره می کند ، در مقابل HDD یا SSD "غیر فرار". برنامه ها در حین استفاده به طور موقت در RAM بارگذاری می شوند ، اما به طور دائم (تا زمانی که حذف نشوند) در درایو ذخیره سازی قرار دارند.

کامپیوترها برای اجرای برنامه ها یا انجام وظایف نیاز به دسترسی سریع به داده های موقت دارند. به عنوان مثال ، بازی های رایانه ای مدرن باید به سرعت دارایی های هنری را بازیابی کنند. بازیها داده ها را روی RAM می خوانند و می نویسند زیرا اندازه آنها سریعتر از دسترسی به داده ها در یک دستگاه ذخیره سازی است.

چه RAM با مادربرد شما سازگار است؟

قبل از شروع به فکر ظرفیت و فرکانس RAM ، باید مطمئن شوید که RAM با مادربرد و پردازنده شما سازگار است. نوع اشتباه ماژول ها به سادگی کار نمی کنند ، در حالی که RAM با مشخصات اشتباه برای رایانه شما می تواند عملکرد ضعیف تری داشته باشد.

نوع ماژول

RAM به صورت استیک یا ماژول های حافظه عرضه می شود که به شکاف های حافظه در مادربرد چسبیده است. RAM هایی که با سیستم شما سازگار نیستند یا مناسب نیستند یا به درستی کار نمی کنند.

مادربردهای رایانه های مدرن از RAM DDR4 پشتیبانی می کنند. DDR4 را نباید با DDR3 ، نسل قبلی SDRAM اشتباه گرفت. آنها قابل تعویض نیستند و نمی توانید (برای مثال) 8 گیگابایت DDR3 را با 16 گیگابایت DDR4 جایگزین کنید.

DDR4 و SDRAM

رایانه ها از نوعی RAM به نام SDRAM (حافظه دسترسی همزمان تصادفی پویا) استفاده می کنند. DRAM "Synchronous" با فرکانس پردازنده هماهنگ می شود. SDRAM با گذشت زمان بهبود یافته است ، مزایایی مانند مصرف برق کمتر ، سرعت انتقال سریعتر و انتقال داده های پایدارتر را ارائه می دهد.

DDR4 SDRAM استاندارد فعلی رایانه های امروزی است. DDR4 مخفف عبارت "Double Data Rate 4" و چهارمین نسل از فناوری DDR است که جایگزین SDRAM (نرخ داده واحد) SDRAM شد. DDR4 دارای سرعت انتقال سریعتر داده ها ، ظرفیتهای بزرگتر و ولتاژهای کمتر از نسل قبلی است.

اگر در حال ساختن رایانه شخصی جدید یا ارتقاء RAM در سیستم نسبتاً اخیر هستید ، احتمالاً با استاندارد فعلی DDR4 SDRAM سروکار دارید.

چرا DDR4 با گذشته سازگار نیست؟ از آنجا که دارای زمان بندی های مختلف (به پایین مراجعه کنید) ، ولتاژ و تعداد پین ها ، از جمله ویژگی های دیگر است. برای جلوگیری از نصب تصادفی ، بریدگی کلید در ماژول های DDR4 پس از یک پین متفاوت از ماژول های DDR3 قرار دارد و اطمینان حاصل می کند که نمی تواند به شکاف های DDR3 برود.

چند راه آسان برای یافتن حافظه سازگار وجود دارد. اسناد سیستم یا پردازنده خود را بررسی کنید ، یک ابزار نمایه سیستم را اجرا کنید یا از یک ابزار سازگاری حافظه آنلاین استفاده کنید.

شکل فاکتور

استیک های DIMM (ماژول حافظه دو خطی) ماژول های RAM بزرگتری هستند که برای مادربردهای رومیزی طراحی شده اند.

SO-DIMM (ماژول حافظه داخلی دو خطی کوچک) ماژول های کوچکتری است که برای لپ تاپ ها ، مینی رایانه های Intel® NUC و برخی از مادربردهای Mini-ITX عامل کوچک (SFF) ساخته شده است.

مشخصات مهم RAM

ظرفیت: اندازه گیری شده بر حسب گیگابایت (GB). هرچه ظرفیت بیشتر باشد ، داده های بیشتری می تواند توسط برنامه ها ذخیره شود. در ظرفیت های بالاتر ، برنامه های کاربردی بیشتری می توانند همزمان اجرا شوند و بازی ها می توانند حجم بیشتری از داده های موقت را ذخیره کنند.

سرعت: اندازه گیری شده در انتقال مگا در ثانیه (MT/s) ، اغلب به عنوان سرعت بر حسب مگاهرتز (مگاهرتز) نیز در نظر گرفته می شود ، اگرچه این اندازه گیری متفاوت از سرعت ساعت است. رتبه بندی سرعت بالاتر به معنای پاسخ سریعتر به خواندن و نوشتن درخواست ها و در نتیجه بهبود عملکرد است.

برای بازی به چه مقدار RAM نیاز دارم؟

بستگی دارد. آیا قصد بازی در جلسات متمرکز را دارید یا جریان و چند وظیفه دارید؟

برای بازی ، 8 گیگابایت پایه برای عناوین AAA در نظر گرفته می شود. با این حال ، تقاضای RAM در حال افزایش است. برای مثال Red Dead Redemption 2 ، 12 گیگابایت رم را برای عملکرد مطلوب توصیه می کند ، در حالی که Half-Life: Alyx به حداقل 12 گیگابایت حافظه نیاز دارد. بنابراین ، اگر می خواهید سربار کافی برای پخش نسخه های جدید در آینده باشد ، 16 گیگابایت RAM توصیه می شود.

اگر قصد دارید بیشتر از بازی انجام دهید ، 32 گیگابایت را در نظر بگیرید. این به شما این آزادی را می دهد که به صورت زنده پخش کنید ، در گروه Discord گپ گروهی بزنید و YouTube یا Twitch را در پس زمینه باز کنید.

اگر بودجه و نیاز به RAM بیشتر (برای مدل سازی سه بعدی یا سایر برنامه های حرفه ای) دارید ، Windows 10 Home و جدیدترین پردازنده های Intel® Core ™ i9 تا 128 گیگابایت را پشتیبانی می کنند. "حداکثر حافظه" را در زیر مشخصات حافظه پردازنده خود بررسی کنید.

به چه سرعت RAM نیاز دارم؟

به دنبال تعادل مناسب بین ظرفیت و سرعت باشید. به احتمال زیاد 32 گیگابایت رم آهسته ایده آل نیست ، اما 4 گیگابایت رم سریع نیز ایده آل نیست.

سرعت RAM DDR4 از حدود 1600 مگاهرتز شروع می شود ، اما این استانداردها با استانداردهای امروزی کند هستند. به عنوان مثال ، پردازنده Intel® Core ™ i9-10900 ، با مشخصات موجود از 2933 مگاهرتز پشتیبانی می کند.

برای بازی ، اجرای RAM با سرعت بالا دارای مزایایی است. اگرچه به اندازه ارتقاء پردازنده یا کارت گرافیک تاثیری عمیق نخواهد داشت ، اما RAM سریعتر می تواند عملکرد بازی و نرخ فریم را بهبود بخشد.

بهبود عملکرد در بازی به بازی متفاوت است: برخی پیشرفت قابل توجهی را مشاهده می کنند ، در حالی که برخی دیگر به سختی تحت تاثیر قرار می گیرند. ارزش دارد معیارها را برای فریم های متوسط در ثانیه بررسی کنید تا ببینید آیا ارزش ارتقا را دارد یا خیر.

RAM سریعتر علاوه بر بهبود نرخ فریم ، می تواند زمان فریم یا ثبات فریم ریت را بهبود بخشد. این مقدار به عنوان 1٪ و 0.1٪ مقادیر پایین (میانگین کندترین 1٪ و 0.1٪ فریم های ثبت شده) در معیارها نشان داده می شود.

خارج از نرخ فریم ، RAM سریعتر می تواند سایر زمینه های عملکرد سیستم را نیز کاهش دهد ، مانند کوتاه شدن زمان بوت.

ملاحظات دیگر

نصب و راه اندازی

RAM معمولاً در مجموعه های دو یا چهار ماژول (به عنوان مثال ، "2x16GB" یا "4x8GB") خریداری می شود. قبل از خرید کیت ، بررسی کنید که مادربرد شما چند اسلات حافظه دارد.

رایانه های رومیزی معمولاً دارای چهار اسلات هستند ، در حالی که لپ تاپ ها معمولاً دو اسلات دارند. رایانه های شخصی و ایستگاه های کاری با درجه اشتیاق ممکن است هشت یا بیشتر داشته باشند ، در حالی که تعداد اسلات در تنظیمات منحصر به فرد مانند NUC ها و SFF ها متفاوت است.

اگر قصد ارتقای RAM لپ تاپ را دارید ، مطمئن شوید که RAM قابل دسترسی است و روی مادربرد لحیم نشده است. برخی از RAM لپ تاپ ها قصد تعویض ندارند.

اگر قصد ارتقاء دسکتاپ را دارید ، سعی کنید در صورت امکان اسلات حافظه را برای توسعه آینده باز بگذارید. به عنوان مثال ، نصب کیت 2x16GB به جای کیت 4x8GB بر روی دسکتاپ ، دو اسلات را برای ارتقاء بعدی باز می کند.

برای استفاده از افزایش پهنای باند ارائه شده توسط RAM دو کانالی ، توصیه می شود حداقل یک جفت ماژول RAM را در شکاف های متقارن (معمولاً کد رنگی) نصب کنید. ماژول ها باید دارای ظرفیت یکسان و در حالت ایده آل از سرعت یکسانی برخوردار باشند: اگر سرعتها با هم مطابقت نداشته باشند ، ماژول با سرعت کندتر سرعت را تنظیم می کند.

RAM دو کاناله چیست؟

بسیاری از رایانه های مدرن دارای حافظه دو کاناله هستند. حالت دو کاناله (یا ترکیبی) به کنترل کننده CPU اجازه می دهد تا داده ها را با RAM از طریق دو کانال مبادله کرده و همزمان به دو حافظه بخواند و بنویسد. این باعث افزایش پهنای باند موجود می شود.

حالت دو کاناله در اکثر مادربردها تنها با دو اسلات DIMM فعال می شود. هنگام استفاده از دو چوب در مادربرد با چهار شکاف ، حافظه باید به طور متقارن نصب شود تا از همان کانال استفاده شود. اسلات ها اغلب دارای کد رنگی هستند ، اما ممکن است به صورت پلکانی یا کنار هم باشند. برای دستورالعمل های دقیق تر ، اسناد مادربرد را بررسی کنید.

برای عملکرد ایده آل ، اطمینان حاصل کنید که هر حافظه دارای سرعت ، ظرفیت و زمان بندی یکسانی است. در صورت امکان از ترکیب و تطبیق مشخصات مختلف ماژول خودداری کنید.

زمان های حافظه

سرعت RAM تنها راه ارزیابی عملکرد نیست.

زمانبندی RAM معیار تاخیر است یا تأخیر قبل از اینکه RAM دستوراتی را که داده شده است اجرا کند. زمانبندی حافظه به صورت مجموعه ای از اعداد ، مانند 16-18-18-36 ، که ممکن است در برچسب کارخانه ماژول دیده شود ، داده می شود.

هر عدد مربوط به یک آزمون خاص است. به عنوان مثال ، اولین شماره CAS (Column Address Strobe) Latency است - تعداد چرخه های ساعت که طول می کشد تا ماژول حافظه مجموعه ای از داده ها را پس از درخواست کنترل کننده حافظه بازگرداند.

مقایسه ماژول های RAM بر اساس زمان بندی میتواند پیچیده باشد. به عنوان مثال ، CAS Latency فقط تعداد کل چرخه ها را بیان می کند. مدت زمان هر چرخه نیز هنگام قضاوت پاسخگویی اهمیت دارد. به عنوان مثال ، حافظه DDR3 معمولاً دارای تاخیر CAS کمتری نسبت به DDR4 است ، اما به دلیل کند بودن سرعت کلاک عملکرد بدتری دارد.

زمانبندی حافظه معمولاً برای کامپیوترهای بازی در اولویت اول نیست. زمانبندی برای اورکلاکرها جالب است ، که می توانند زمان بندی ها را به صورت دستی در BIOS کاهش دهند ، سپس ثبات را آزمایش کنند. در صورت موفقیت ، می توانید از RAM موجود خود عملکرد بهتری بگیرید.

برای اکثر کاربران رایانه های شخصی بازی ، ظرفیت و سرعت RAM مهمترین ملاحظات است.

اورکلاک 1 رم

اگر RAM با عملکرد بالا خریداری کرده اید ، اورکلاک می تواند به شما کمک کند فراتر از مشخصات سهام بروید. ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) است.

هنگامی که نمایه Intel® XMP در BIOS مادربرد پشتیبانی شده انتخاب می شود ، ولتاژها ، زمان بندی ها و فرکانس را برای افزایش عملکرد تنظیم می کند. این تنظیمات از پیش تعیین شده برای ثبات مورد آزمایش و تایید قرار گرفته اند.

همچنین می توانید پروفایل های حافظه را در برخی از مادربردها تغییر دهید و همچنین تنظیمات دستی را از BIOS تنظیم کنید.

برای شروع ، این راهنمای عمیق در مورد نحوه اورکلاک RAM را بررسی کنید.

زیبایی و سرمایش

هیت سینک های حافظه می توانند ظاهر شما را جذاب تر نشان دهند. با این حال ، آنها اغلب کاملاً زیبا هستند.

RAM مانند هر قطعه دیگری گرما تولید می کند ، اما خیلی گرم نمی شود مگر اینکه با سرعتهای غیر معمول کار کند. اگر به طور جدی RAM خود را اورکلاک نمی کنید ، از هیت سینک صرف نظر کنید. با این حال ، مانند هر جزء دیگر ، همیشه خوب است که مطمئن شوید حافظه شما در معرض جریان هوای مناسب قرار دارد.

ماژول های حافظه با نور RGB همچنین می توانند عنصر سفارشی سازی را ایجاد کرده و جذابیت بصری سیستم شما را بهبود بخشند. فقط مطمئن شوید که حافظه های RGB که انتخاب می کنید با مارک خاص مادربرد شما سازگار است.

چه نوع RAM برای رایانه بازی شما مناسب است؟

در نهایت ، میزان RAM مورد نیاز شما برای بازی بستگی به بودجه و مورد استفاده شما دارد. قبل از خرید ، مطمئن شوید که مشخصات RAM با نیازهای منحصر به فرد شما مطابقت دارد.

مهم است که RAM را با بقیه اجزای سیستم خود متعادل کنید ، زیرا همه آنها در تعیین سطح کلی عملکرد نقش دارند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 19
  • بازدید کلی : 629
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی